חשבו על עסק שבו רווח הוא לא המטרה העיקרית, אלא ההשפעה החברתית – זוהי המהות של עסק חברתי – מודל ייחודי המשלב את ההיבטים הטובים ביותר של צדקה עם המסגרת התפעולית של העסק. עסקים חברתיים שואפים להתמודד עם נושאים כגון עוני, אתגרים סביבתיים, חינוך ובריאות באמצעות פתרונות חדשניים. ממש כאן נבחן מהו עסק חברתי, כיצד הוא בנוי, מה מטרתו ומהו תפקידו המשמעותי בעיצוב מחדש של פילנתרופיה.
מהו עסק חברתי?
עסק חברתי הוא ארגון מונחה משימה הפועל כמו עסק רגיל במונחים של מבנה ותפקוד, אך מתעדף מטרות חברתיות או סביבתיות על פני רווח כספי. בניגוד לעמותות, הנשענות על תרומות, או עסקים מסורתיים המתמקדים אך ורק ברווחיות, עסקים חברתיים מייצרים הכנסות כדי לתמוך במשימה שלהם ולכסות עלויות. ההבדל העיקרי טמון בלאן הולכים הרווחים: בעסק חברתי, הרווחים מושקעים בחזרה בארגון או במטרה שלו במקום להיות מחולקים לבעלי המניות.
מוחמד יונוס, חתן פרס נובל וחלוץ בתחום המיקרו-מימון, הפיץ את הרעיון של עסקים חברתיים. הוא הציע שני סוגים:
- סוג I – מתמקד בטיפול בנושא חברתי מסוים, כגון בריאות או חינוך בר השגה.
- סוג II – עסק מונחה רווח בבעלות עניים או מעוטי יכולת, המסייע להם לגשת למשאבים או להזדמנויות.
המבנה של עסק חברתי
לעסקים חברתיים יש מבנה תפעולי מובהק שתואם את המטרות מונחות המשימה שלהם. הינה כמה מהאלמנטים המבניים:
- היבט משפטי: בעוד שעסקים חברתיים יכולים להיות בעלי הגדרות משפטיות שונות – כגון קואופרטיבים, חברות בערבון מוגבל (LLCs) או ארגונים חברתיים – רובם נועדו להגביל את חלוקת הרווחים. מדינות רבות מציעות כיום סטטוסים משפטיים המותאמים לארגונים חברתיים, כולל תאגידי הטבות (B Corps) וחברות בערבון מוגבל בעלות רווח נמוך (L3Cs).
- מודל מימון: עסקים חברתיים מושכים פעמים רבות משקיעי אימפקט או קרנות בעלות אחריות חברתית המעוניינות לייצר תשואות לצד אימפקט חברתי מדיד. ההכנסות מגיעות בדרך כלל ממכירת סחורות או שירותים, מה שמאפשר לעסק לקיים את עצמו.
- חלוקת רווחים: כל עודף שנוצר מושקע מחדש בעסק כדי לקדם את משימתו, לשפר את הפעילות או להגדיל את ההשפעה. זה מבדיל עסקים חברתיים מעסקים מסורתיים שבהם הרווחים מוקצים בדרך כלל לבעלי המניות.
- אחריות ושקיפות: עסקים חברתיים מחויבים לאחריות ולשקיפות לגבי ההשפעה החברתית שלהם. לעיתים קרובות הם מודדים הצלחה במונחים של תוצאות חברתיות או סביבתיות לצד מדדים פיננסיים.
המטרות של עסק חברתי
המטרה העיקרית של עסק חברתי היא לפתור בעיות חברתיות. בעוד עסקים אחרים שואפים למקסם רווחים עבור בעלי המניות, עסקים חברתיים מתמקדים ביצירת השפעה חיובית מתמשכת. כמה מטרות נפוצות כוללות:
- טיפול בעוני: עסקים חברתיים רבים פועלים לשיפור רמות ההכנסה, ליצירת מקומות עבודה או להצעת שירותים בני השגה לקהילות מוחלשות.
- שיפור הבריאות והחינוך: גישה לשירותי בריאות וחינוך איכותיים מהווה חסם משמעותי עבור אנשים רבים. עסקים חברתיים שואפים לגשר על פערים אלו באמצעות שירותים באיכות גבוהה ובמחיר סביר.
- קיימות סביבתית: עסקים חברתיים מסוימים מתמקדים בקידום פרקטיקות ידידותיות לסביבה, כגון מיחזור, אנרגיה מתחדשת או חקלאות משולבת קיימות.
על ידי התמקדות בתחומים אלו, עסקים חברתיים יוצרים אפקט שמיטיב עם קהילות ותורם לחברה בריאה ושוויונית יותר.
עסקים חברתיים ופילנתרופיה
כדי להבין את הקשר בין השניים, חשוב לדעת קודם מה זה פילנתרופיה. פילנתרופיה היא המעשה של תרומת כספים, זמן או משאבים אחרים למטרות ציבוריות או לצדקה, מתוך רצון אלטרואיסטי להטיב עם הזולת ולתרום לטובת הכלל, ובכך היא דומה לעסק חברתי. פילנתרופיה היא רבת ערך בהתמודדות עם אתגרים גלובליים, אך לעיתים קרובות היא מתמודדת עם בעיות קיימות מכיוון שהיא מסתמכת על תרומות ומענקים. עסק חברתי מספק אלטרנטיבה על ידי יצירת הכנסות משלו והשקעה מחדש במשימה שלו. גישה זו מאפשרת לעסקים חברתיים להמשיך לפעול ולהשפיע על קהילות מבלי להסתמך על מימון חיצוני מתמשך.
עסקים חברתיים עובדים לעיתים קרובות יד ביד עם פילנתרופים וקרנות צדקה. לדוגמה, קרן עשויה לספק הון ראשוני כדי לעזור לעסק חברתי להתחיל, בעוד שהמודל העסקי מבטיח שהוא יהפוך לעצמאי. סינרגיה זו משפרת את תוחלת החיים של המאמצים הפילנתרופיים ומאפשרת לארגונים ליצור שינוי עמוק וארוך טווח בחברה.
היתרונות של מודל של עסק חברתי
הינה מבט על של היתרונות של עסק חברתי, מה שהופך אותו למודל רב עוצמה לשינוי:
- קיימות עצמית: עסק חברתי מייצר הכנסות משלו, ומקטין את התלות בתרומות.
- מדרגיות: עם פוטנציאל להשקיע מחדש רווחים, עסקים חברתיים יכולים לצמוח ולהרחיב את טווח ההגעה שלהם.
- העצמה: עסקים חברתיים עובדים לרוב ישירות עם קהילות, ומעצימים אותן באמצעות משרות, הכשרה ומשאבים.
- השפעה ארוכת טווח: על ידי השקעה מחדש במשימות שלהם, עסקים חברתיים יוצרים השפעה מתמשכת המשתרעת מעבר לסיוע מיידי.
לסיכום
עסק חברתי מייצג גישה פורצת דרך ליצירת השפעה חברתית מתמשכת. על ידי מתן עדיפות למטרה על פני רווח ושילוב פילנתרופיה עם עסקים, היא מציעה נתיב ייחודי לפתרון בעיות חברתיות מורכבות. מהמבנה החדשני שלה ועד לתפקידה המשותף בפילנתרופיה המודרנית, עסקים חברתיים סוללים את הדרך לעתיד טוב יותר. עם דגש על אחריותיות, שקיפות והשקעה מחדש, עסקים חברתיים לא רק עוזרים לקהילות, אלא מעצבים מחדש את האופן שבו אנו חושבים על עסקים בהקשר החברתי הרחב יותר. ככל שיותר ארגונים מאמצים מודל זה, הפוטנציאל לשינוי גלובלי הוא בלתי מוגבל.